כניסה להורים 

הרגלי שינה של תינוקות
מאמר 2
מאמר 3
מאמר 4
מאמר 5

הרגלי שינה של תינוקות

הרגלי שינה של תינוקות
עודכן ב: 31/01/2012
שינה היא צורך בסיסי אצל בני האדם בדיוק כמו אכילה ושתייה. שינה תקינה חיונית לתפקוד היום יומי. משך השינה ואיכותה קובעים במידה רבה את התנהגותנו. שנתם של תינוקות חשובה על אחת כמה וכמה כיוון שבמהלך שעות השינה אוגר התינוק את כמות האנרגיה ההכרחית לו לצורך התפתחות מוחו וגופו.
הורים רבים נתקלים בבעיית שינה ומוצאים עצמם טרוטי-עיניים עת נולד ילדם הראשון.
 
אז מדוע התינוק שלי לא ישן?

בחודשיי חייו הראשונים התינוק זקוק לאותם התנאים שהיו לו ברחם המסייעים להירדמות, שכן רמת המלטונין (הורמון השינה האחראי על מעגל השינה) אינה מספיקה  להירדמות עצמאית, אך כאשר הוא מגיע לגיל 5-6 חודשים רמת המלטונין עולה והתינוק בשל להירדם בכוחות עצמו הן מבחינה פיזיולוגית ורגשית.
 
עם זאת תינוקות רבים הורגלו להירדם בתנאים שונים שיחייבו התערבות אקטיבית של הוריהם פעמים רבות בלילה כהירדמויות על הידיים, הרדמות תוך כדי נסיעה באוטו, בעזרת נענוע בעגלה, במיטת ההורים... וכך בכל פעם שהילד יתעורר במהלך הלילה הוא ידרוש את אותם התנאים להירדמות (אם נרדם על הידיים יזדקק לידיים בכל יקיצה בלילה).
 
הפתרון לבעיות אלה נעוץ בהקניית הרגלי שינה נכונים, לזאטוטים ובראש ובראשונה להורים.  
 
טיפים להקניית הרגלי שינה בריאים:
 
'טקס שינה'- הנהיגו שיגרת השכבה רגועה ונינוחה לקראת ההרדמה, במהלכה כדאי להפחית בהדרגה את כמות ורמת הגירויים שבשגרת היום. תפקידו של ה'טקס' הוא הגדרת גבולות ברורים בין היום והלילה. חשוב שטקס זה יחזור מדי ערב בצורה דומה, למשל ארוחת ערב, אמבטיה וסיפור.
 
עייפות יתר פוגעת באיכות השינה- ילדים רבים הנמצאים במצב של עייפות יתר, בניגוד למצופה, יהיו לרוב יותר אקטיביים ולכן נמצא הורים רבים הטוענים ש"הילד אינו עייף" או "לא רוצה לפספס דברים". חשוב להקפיד לזהות את סימני העייפות של הילד בזמן (פיהוק, שפשוף עיניים) ואז להתחיל בטקס השינה.
 
האכלות לילה- חשוב מאוד שתינוקות לא ייקשרו בין אוכל ושינה. מגיל 3 חודשים עם הגעתם לשובע, תינוקות מנתקים לבד את הבקבוק/הציצי או שנרדמים תוך כדי היניקה. כאשר היניקות נחלשות ורואים סימני הירדמות חשוב לנתק התינוקות מהפיה כיוון שמכאן ואילך היניקות הן לצורך הירדמות ולא מרעב.
 
בקבוק מים- הורים רבים נוהגים להחליף גורמי תלות קיימים כמו האכלה בלילה, בשתיית מים. דבר זה אינו מומלץ כיוון שלילדים ישנה נטייה לפתח עמידות, משמע להעלות את הדרישה לכמויות המים, דבר שמקשה עוד יותר על הגמילה מהשתייה בלילה מה גם שילד ששותה כמות מספקת במהלך היום אינו זקוק לשתייה נוספת בלילה.

היענות תמידית לבכי הילד- הילד מתקשה להירדם לבד כיוון שלא קיבל את הכלים הנכונים ולכן עלינו לעזור לו על ידי הרגעה בכל פעם שבוכה. על פי מחקרים, כאשר תינוק בוכה בחודשיו הראשונים והוריו נענים לקריאותיו הם מסייעים רבות לבניית ביטחונו העצמי.
 
עקביות- מרגע שהחלטתם על דפוס מסוים, כדאי לדבוק בו. חשוב שתהליך ההרדמה ומאפייניו יהיו קבועים. עקביות מספקת לתינוק ביטחון וכך מסייעת להרדמתו.
 
המיטה- מיועדת לשינה, רצוי להבהיר זאת לילד ולהרגילו להירדם במיטה. מומלץ לעשות הפרדה בין מקום משחק כגון לול שנועד לפעילות בשעת העירות, לבין המיטה בה ישנים. חשוב להראות לילד שהמיטה היא מקום חיובי. כאשר ילד נרדם במקום אחר(כמו מיטת ההורים ,סלון וכו') ומתעורר במיטתו, הוא נבהל ומיטתו הופכת למקום שלילי עבורו.
 
18/8/2019 י"ז אב ה'תשע"ט
אוגוסט 2019
א ב ג ד ה ו ש
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
אתר זה הינו חלק מפורטל גני הילדים  אתר הגננת - חיפוש גן ילדים, פעוטון וצהרון בסביבת מגוריך. כל המידע על גני ילדים, להורים ולגננות .      הוסף למועדפים ושתפ/י את חבריך ב-